Pinocchio Panico!

e altri giochi in soffitta

video, 14′ 58”, 2022

fotografie digitali

Regia e fotografia

Elisa La Boria, Luka Bagnoli

Performance

Riccardo Canciani

Soundtrack

Jacopo Barusso

Pinocchio Panico! e altri giochi in soffitta è un progetto video e fotografico, che indaga partiture di movimenti, oggetti e giochi ispirati a quella “fiaba diversa” (per dirla con Manganelli) che è Le avventure di Pinocchio di Collodi.

Nel corso dell’opera seguiamo i gesti (e non le gesta) di un Pinocchio dall’aspetto poco convenzionale, candido, “osseo”. Il trucco bianco richiama la danza giapponese butoh, dove il corpo “diviene un oggetto”. Il burattino di Collodi è proprio questo: un oggetto tra gli oggetti. Lavorando per condensazione, i significati di più episodi si mescolano tra loro; forme e colori ricorrenti guidano lo spettatore.

Alla fine del romanzo di Collodi veniamo a sapere che coesistono due versioni differenti del protagonista: il “ragazzo Pinocchio” si sarebbe infatti separato dal corpo del “burattino Pinocchio”, lasciando quest’ultimo senza vita, ma per sempre infante a differenza della sua controparte di carne. L’intero progetto, sia nella sua componetnte video che in quella fotografica, immagina proprio la vita del burattino che, abbandonato e rinchiuso in soffitta come un mobile vecchio, rievoca alcune delle sue passate avventure in quella tendenza alla ripetizione tipica dei bambini in contesti ludici.

Le avventure di Pinocchio (The adventures of Pinocchio) is without any doubt one of the most known Italian novels in the world; it is a tale, but of a different kind according to the Italian essayist Giorgio Manganelli, there are not kings or queens and the main character is a piece of wood: Pinocchio the puppet.

In a world of talking animals, a talking puppet could appear not so special, but, putting it into a different perspective, its presence is an extraordinary example of the interest aroused by a post-human body and a non-human life before contemporary theorizations.
Pinocchio is a spiteful golem, a sentient (and, for this reason, disobedient) robot, a boy-shaped being with hard skin and immune to hangings and drownings. It represents, just like Peter Pan, the archetype of the puer aeternus, the psychic force of the perennial childhood, refusing time and growth; it is reticent to obligations and narcissist.

In Pinocchio Panico! e altri giochi in soffitta the character has an unconventional aspect: it is white as bones. The white makeup recalls a Japanese dance, butoh, where the body is objectified.
Pinocchio is an object among objects. We follow its gestures and its interactions. Working by condensation, the signifiers of various episodes merge; recurring forms and colours lead the spectator.

At the end of Carlo Collodi’s novel, there are two separate versions of the main character: there is a Pinocchio made of flesh, and, at the same time, there is a Pinocchio made of wood. The latter is as a waste occurred during the transformation of Pinocchio into a boy.
The work imagines the life of the wood simulacrum that, abandoned in a ceiling like an old furniture, remembers some of its past adventures, following that tendency to repetition so typical of children plays.